Vi vil i år slå et slag for å redusere antall “no-show”.

No-show skjer når en bestiller en starttid, men ikke bekrefter denne før spill. Golfbox vet da ikke om du har kommet og en blir lagt i en no-show liste.

Mye kan skje og det er ikke alltid en får spilt på en starttid som f.eks er booket flere dager i forveien. Men det er da viktig at en går inn og sletter denne starttiden slik at noen andre kan få mulighet til å spille når du ikke kunne. Evt ta en telefon til Proshop, så hjelper de deg med å slette deg.

Dessverre har vi også sett noen som bruker andre medlemmer til å «fylle opp» flighten når de vet at de f.eks er bare 3 stk som skal spille, og at de evt sletter den siste personen like før en slår ut. Dette vil vi også prøve å følge med på, for igjen sørge for at medlemmer som ønsker å spille, skal få plass på banen.

Det er absolutt lov å spille alene. Men i travle tider så ønsker vi da at du booker deg inn sammen med andre, slik at du lar det være noen ledige starttider til de som ønsker å booke en hel starttid med 4 spillere. Ofte ser vi dessverre at flere enslige booker starttider etter hverandre og da blir starttidene fort brukt opp for de som er fler. Bruk anledningen til å spille med noen du ikke kjenner.

Book alltid inn de som faktisk skal spille! Ikke legg inn navn på f.eks et medlem, og endre navnet på spilleren i Proshop før en slår ut. For å ytterligere redusere no-show har vi i år åpnet for at du ikke trenger å forhåndsbetale for gjester, men du kan registrere dem og de betaler i Proshop. Men det gis kr. 100,- i rabatt om en forhåndsbetaler.

Det vil i år også være flere Baneverter enn tidligere. Disse har også fått beskjed om å ta stikkprøver på ID, slik at en vet at de som slår ut faktisk er de som står på startlisten. Alt spill på banene skal registreres. Det gjelder også om du tar en 9 hulls impulsrunde på kvelden når du ser det ledig på banen. Banevertene vil legge merke til om dere er 4 stk, men på starttiden står det kun 3 stk registrert. Unngå merarbeid og registrer alle alltid.

For noen år siden innførte vi et no-show reglement: “Greenfeespillere må betale full greenfee ved no-show. Medlemmer vil ved 1. gangs no-show motta advarsel, ved 2 gangs no-show vil man miste booking rettigheter i 14 dager.” Dette står seg ennå og vil i år bli etterlevd.

Selv om nå Gobex automatene vil fases ut, så har en mulighet til å bekrefte starttid både i Proshop, på nett og i app. Vi håper også at i den nye appen som kommer 01.05 at det kan hukes av for automatisk innsjekking hvis du er mindre enn 500m fra Hull 1. Da er mye gjort.

Håper du tar deg tid til å bekrefte din starttid og ikke booke unødvendig, slik at flere får mulighet til å finne ønsket starttid.

Les gjerne også artikelen fra Norsk Golf for noen år siden