Nå som det høljer ned har jeg fått litt tid til å reflektere og analysere dette første året som ny klubb. Først og fremst har det vært utrolig kjekt og se at flere spiller golf og at flere har funnet nye golfvenner og laget seg nye rutiner. Fortsett med det 😊

Nå ble det faktisk satt nedbørsrekord i august. Det regnet faktisk over 10% mer enn august i fjor. Men selv da med banen på Forus stengt i en uke til NM og nedbørsrekord, så ble det spilt 796 flere runder. Antall bestilte tider pr august var 28.761 (totalt for begge baner), noe som er 11% høyere samme periode i fjor. I tillegg har det blitt spilt 2 150 runder i turneringer som ikke er inkludert. Også i turneringer har antall påmeldte vært høyere enn i fjor.

Klubben har fått inn 284 nye medlemmer (inkludert 47 nye juniorer fra Golfskolen). Det er utrolig bra og vi håper å nå målsettingen om 300 nye før året er omme. Dessverre så har vi også hatt ca 300 utmeldinger som gjør at en ikke har klart den veksten vi hadde håpet på. Så tør jeg å si at utmeldingene hadde kommet uansett, men jeg tror ikke vi hadde klart 284 nye medlemmer uten sammenslåing. Totalt har vi nå 2051 personlige medlemmer, hvorav 20% er damer. Snitthandicapet blant etablerte spillere (hcp 0-36) er på 19,37. Gjennomsnittsalderen blant våre medlemmer er på 48,6 og aldersfordelingen kan jeg vise i egen graf 😊

På banene har vi gjort et kjempeløft i år. Både med å forberede banene med nye grøfter, dreneringsrør og kanaler i forkant av sesong. Men vi har også for første gang klart å lufte og dresse enkelte fairwayer på Forus og på Solastranden har vi klart å legge ned vanning på et par fairways. Maskinparken har også fått en oppgradering på begge baner og en har klart å frakte spesialmaskiner mellom banene etter behov. Dette har også økt kvaliteten uten en betydelig kostnad. I løpet av sesongen har vi også sett fordelen med å kunne benytte enkelte greenkeepere på begge baner og på den måten fått en bedre ressursutnyttelse og økt banekvalitet. Men etter mange år på sparebluss og nedprioritert vedlikehold, har vi i år også måtte gjøre noen nødvendige investeringer og flere vil komme fremover som igjen vil øke kvaliteten på begge baner.

Som de fleste kjenner til så sender vi også ut en spørreundersøkelse til alle medlemmer og alle gjester som spiller hos oss. Utrolig gøy å kunne si at våre gjester rangerer snittet av banene som den beste i landet. På spørsmålet «Greenene er jevne» scorer vi hele 8,6 (skala fra 1-10). Blant våre medlemmer scorer vi bedre på alle områder i forhold til i fjor, utenom på kafé og klubbhus. 51% av våre medlemmer anbefaler oss videre, mens snittet i landet er på 43%. På spørsmål om en ser seg som medlem om 2 år har andelen økt fra 48% i 2017 til 60% i 2018. For golfnorge er dessverre utfordringen at 80% av de som melder seg ut ikke melder seg inn i ny klubb, men slutter å spille golf. Oppsummering av spørreundersøkelsen sendes ut når alle medlemmer har fått mulighet til å svare.

I august fikk vi æren av å arrangere Norgesmesterskapet på Forus. Greenkeepere og frivillige gjorde en kjempeinnsats både i forkant og under arrangementet slik at tilbakemeldinger fra spillere og NGF var at dette var tidenes NM og banen fremstod som norges beste. Flere av spillerne tok seg også tid til å gi oss en tilbakemelding og det er klart vi blir stolte når slike tilbakemeldinger tikker inn: «Jeg våknet hver morgen og gledet meg til å dra til banen. De fantastiske frivillige som stilte opp og brukte av sin tid på å gjøre dette til et uforglemmelig mesterskap skal ha mye av æren. Det er virkelig en utrolig gjeng med mennesker som jobber i Sola GK, og det er ganske tydelig at klubben har blitt dreven på hvordan man arrangerer hyggelige turneringer som folk vil huske i lang tid».

Landslagstrener Niklas Diethelm sa til reporter i Norsk Golf at det var de beste greenene han har sett i Norge. Noe vi selvfølgelig fikk annonsert i ettertid.

Våre medlemmer fikk også oppleve disse forholdene da de fikk spille like etter deltakerne var ferdig og kanskje fikk de sett litt på norges beste golfere også. Spillegarantien kom også til nytte denne uken som Forus var stengt og spillere med dobbel spillerett kunne da spille fritt på Solastranden. Hele 70% av våre medlemmer har nå spillerett på begge baner og vi håper jo at enda flere ser fordelene med å kunne spille fritt på 2 baner og 45 hull.

Vi har hatt et utrolig aktivt program i år og arrangert hele 29 turneringer i tillegg til ukentlig Medal både tirsdag og onsdag, samt seniorturneringer hver 14 dag. Vi har i tillegg arrangert ca 55 arrangement for samarbeidspartnere og bedrifter med både golf og fotballgolf. Vi startet også opp Mandagsgolf, et tilbud til høyhandicappere som ønsker å komme i gang. Det har vært gratis medlemstrening både på Forus og på Solastranden. Og vi arrangerer ikke mindre enn 4 golfturer for medlemmer og samarbeidspartnere i år. I tillegg har vi markert Sola Golfklubb sitt 25 års jubileum med egen turnering og fest, samt et bra jubileumsmagasin som oppsummerer de 25 første årene.

Økonomisk skulle vi gjerne ha sett en forbedring, men med så mange utmeldinger og ingen bedring i sponsormarkedet så vil en nok ikke få et økonomisk løft i 2018.

Sportslig sett har vi også hatt et godt år med rekordmange juniorspillere på Srixon Tour, som er øverste nivå i Norge. Franziska Sliper vant i tillegg NM for juniorer. Narvesen Tour for de yngre har også Sola GK markert seg med flest spillere på de fleste turneringer i år. Så det vokser godt i bunn og Sola GK har nå som en ser over nesten 200 medlemmer under 21 år.

Sesongen er på langt nær over, men vi ser jo dessverre en nedgang på bookinger og aktivitet. Banene er fortsatt i strålende form og det anbefales på det sterkeste å ta en golfrunde mellom bygene. Så håper jeg flest mulig har mulighet til å bli med på avslutningsturnering og avslutningsfest lørdag 20 oktober. Invitasjon kommer snart 😊